آزار جنسی زنان در خیابان:
صباغی- در پیاده روها راهشان را کج می کنند تا تنه بزنند یا نزدیکت که شدند متلکی زمزمه کنند. حتی اگر داخل ماشین باشند و دیده نشوند بوق و چراغ می زنند و ادا در می آورند، حتی گاهی با موتور سریع از کنارت رد می شوند تا احساس ترس کنی و جیغ بکشی و آنها بخندند و گاهی پا را از این فراتر می گذارند و با لمس کردن و پیشنهادهای ناجور آن احساس ناامنی را برایتان بوجود می آورند. قصه آزارهای مردان در کوچه و خیابان و فضاهای شهری قصه تازه ای نیست و تجربه ای است که همه دختران و زنان با هر تعلق مذهبی  و اجتماعی و هر نوع پوششی آن را تجربه کرده اند. 
کد خبر: ۱۰۰۸۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴ 13 November 2021

 
 
بیا برسونمت!
مریم 30 ساله می گوید:  دم دم های غروب بود در خیابان پاسداران قدم می زدم هنوز شهر شلوغ بود و چراغ ها تازه روشن شده بود و احساس امنیت داشتم مردی سوار ماشین،  همپای من می آمد و مدام اشاره می کرد که سوار شوم، زمانی که دید بی تفاوت راه می روم شیشه ماشین را پایین کشید و گفت: بیا سوار شو می خواهم برسانمت! به سمت او رفتم و با کیف به صورتش زدم چند نفر متوجه شدند و او از ترس دور شد. او معتقد است: زنان باید برای دفاع از خود در این شرایط حتما کلاس رزمی بروند. چون گاهی واقعا لازم است. 
 
پشت درخت های پیست پیاده روی
تجربه آزار جنسی خیابانی زهرای 14 ساله  باعث شده که او هر جا یک مرد را پشت درخت ببیند پا به فرار بگذارد! او می گوید: در یک روز  تابستان دوچرخه  ام را برداشتم و  طبق معمول و قرار با دوستانم  به پیست پیاده روی رفتم و مردی میانسال ناگهان از پشت یک درخت بیرون آمد و به نزدیک من رسید  همگی مشغول دوچرخه بازی بودیم وقتی زیپ باز شده شلوارش را دیدیم همه شوکه شدیم. بقیه بچه‌ها فرار کردند و من با دهن باز مانده بودم. دوچرخه را انداختم و فقط دویدم. و این باعث شد که دیگر دوچرخه سواری نکنم.! 
 
کتمان مورد آزار واقع شدن 
در مقابل دختران و زنانی که در مقابل صحنه های آزار فرار را بر قرار ترجیح می دهند برخی دیگر در کل آن را کتمان و انکار می کنند و به روی خودشان نمی آورند و دلیل آن را ترس از آبرو یا واکنش خانواده عنوان می کنند. افسانه دختر جوان 25 ساله می گوید:  زمانی که با برادرم در خیابان قدم می زنم اگر کسی به من دستی بزند، یا اشاره ای بکند،  هیچ واکنشی نشان نمی دهم چون می ترسم  برادرم با طرف درگیر شود یا اینکه با من برخورد کند. به گفته او وقتی از کنارم رد می شوند و متلکی می گویند احساس ناامنی می کنم و  حس می کنم به من تعرض شده است اما کاری نمی کنم و به راهم ادامه می دهم. 
 
چهره ضعیفی نشان ندهیم
زهره 34 ساله معتقد است که نباید در مقابل این افراد ضعف نشان داد بلکه باید با قاطعیت در مقابل آنها ایستاد تا دفعه بعد به خود اجازه ندهند مزاحمت شوند او تعریف می کند: پسری تا نزدیک خانه دنبالم کرد. او یادآور می شود: یک‌بار هم پسر جوانی متلک انداخت. من ایستادم و به چشم هایش زل زدم. گفتم اگر جرات‌داری یک‌بار دیگر حرفت را تکرار کن!
 
کلیشه های غلط و رایج در خصوص آزار جنسی زنان در خیابان
 دکترای روان شناسی و کارشناس دفتر مشاوره معاونت امورتوسعه پیشگیری بهزیستی استان با بیان اینکه آزار جنسی زنان در خیابان مختص گروه خاصی نیست، می افزاید: زنان فارغ از طبقه، قومیت، هویت و پایگاه اجتماعی و کشور محل زندگی خود، تنها و تنها به دلیل زن بودن، تجربیات مشابهی را در مواجهه با آزار جنسی و واکنش به آن تجربه می‌کنند. بهناز ذال عنوان می کند: در خصوص آزار جنسی زنان، کلیشه‌های رایج، اما غلطی وجود دارد که ضمن اینکه انگشت اتهام را از متجاوز به سمت قربانی یعنی زن آزار دیده برمی گرداند، سبب تداوم این آزار نیز می‌شود.
 
انحراف جنسیتی  ریشه در خشم پنهان
وی با اشاره به اینکه مزاحمت خیابانی یک مساله و انحراف جنسی محسوب می شود، ادامه می دهد: این موضوع یک اختلال و بیماری است که به دو دلیل هورمونی و ریشه در خشم پنهان دارد و فرد از آزار رساندن لذت می برد. این دکترای روانشناسی با بیان اینکه شخصیت افراد از بچگی شکل می گیرد، ادامه می دهد: گاهی در خانواده ها مادرها و مادر بزرگ ها شوخی های جنسیتی با کودک می کنند و این طرز  تفکر نابهنجار  در کودک شکل می گیرد. وی عنوان  می کند: برخلاف آموزش های غلط که نباید کودک چشم و گوش باز شود!  اتفاقا کارشناسان تاکید می کنند کودک از سه سالگی با بدن خود اشنا می شود و فراخور سن او باید به سوال های او جواب داده شود. وی ضمن اشاره به اینکه به کنجکاوی های کودک براساس سن او باید پاسخ داده شود، می افزاید: اگر کودک به پاسخ مناسب نرسد آن را در بین دوستان و بیرون خانه و فضای مجازی جستجو می کند و مشکل اختلال جنسیتی و آزار جنسیتی از آن رو پیش می آید.
 
نوجوانی و کشش به سمت جنس مخالف
وی ابراز تاسف می کند: در دوران نوجوانی هیجانات و کشش ها نسبت به جنس مخالف اوج می گیرد اما به دلیل آموزش های نادرست و نبود آموزش کامل در خانواده و مدرسه این افراد رو به متلک انداختن و آزار جنسی و حتی دیدن عکس و فیلم های پورن می آورند.
وی دلیل دیگر اختلالات جنسیتی را دیدن تصاویر، صحنه ها  و صحبت های نامناسب در خانه و بین دوستان عنوان می کند و می گوید: یادمان باشد  نوجوان در اوج هیجانات است و تحت تاثیر عوامل محیط زندگی اش قرار می گیرد.
 
اصطلاح اشتباه کرم از خود درخت است!
کارشناس دفتر مشاوره معاونت امورتوسعه پیشگیری بهزیستی استان با اشاره به اینکه گفته می‌شود «کِرم از خود درخت است» و خودشان این طور می‌خواهند، در صورتی که در اغلب موارد  اینگونه نیست، ادامه می دهد: این موضوع باعث می شود فرد مورد آزار با عذاب وجدان روبرو شود  و گاها  به خاطر حفظ آبرو سکوت می‌کنند. 
او با بیان اینکه خانم ها باید از خودشان حفاظت و صیانت کنند، ادامه می دهد: بخاطر حفظ ابرو کوتاه نیایند و اگر با مورد آزاری برخورد می کنند حتما اطلاع دهند چرا که ممکن است آزار به تجاوز منجر شود! وی با بیان اینکه زنها هم باید روال منطقی زندگی را طی کنند و طبیعی است که به محیط بروند، بیان می کند: زمان که یک بیمار با عورت نمایی باعث آزار او می شود نباید با عذاب وجدان و ترس مساله را به فراموشی بسپارد.
 
آزار جنسی را کتمان نکنید
وی با اشاره به اینکه  هر گاه با یک آزار جنسی روبرو شدید حتما با فرار از محل دور شوید، ادامه می دهد: با گفتن آن ابتدا به خانواده و افراد مورد اعتماد و  ارجاع به مقام های قضایی از ارتکاب مجدد آن جلوگیری کنید.
او تاکید می کند: پس از آن حتما با یک مشاور خبره و کارآزموده مشورت بگیرید چرا که باعث آرامش روح و روان شما شد و از آسیب های بعدی در امان خواهید بود.
 
 
مزاحمت خیابانی تا سوء استفاده جنسی
 محسن موسوی  وکیل پایه یک دادگستری بیرجند در توضیح این نوع خشونت می‌گوید: آزار جنسی تعریف واحد و مشخصی ندارد. این لفظ محدوده وسیعی از رفتارهای آزار دهنده بر اساس جنسیت، از مزاحمت‌های خیابانی تا سوء‌استفاده جنسی و تجاوز جنسی را در برمی‌گیرد  
وی  با اشاره به اینکه در ماده ۶۳۸ نیز آمده است «هرکس علنا» در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دوماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد، می افزاید: همچنین بر اساس ماده ۶۱۹ نیز «هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین نماید، به حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد»
 
نگرانی از عدم اثبات ادعا
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی  نیز می گوید: اگر فردی بدون رضایت دیگری هر گونه مزاحمتی  انجام دهد، راه قانونی برای اینکه بتوان مجازات او را از دادگاه درخواست کرد وجود دارد و این مواد حتی قابلیت اعمال بر متلک گویی‌های خیابانی را نیز خواهد داشت، اما متأسفانه به دلایل مختلفی این موضوع  به ندرت اتفاق می‌افتد. حجت‌الاسلام یدا... وحدانی‌نیا با اشاره به اینکه یکی از دلایل، این است که قربانیان در اکثر موارد ترجیح می‌دهند وقت، انرژی و هزینه برای این کار نکنند، ادامه می دهد: دلیل دیگر نگرانی قربانیان از عدم اثبات ادعایشان است. آنها می‌ترسند نتوانند ادعایشان را در دادگاه اثبات کنند. این کارشناس دادگستری می افزاید: علاوه بر آن می‌ترسند نتوانند عدم رضایت خودشان را اثبات کنند و در نتیجه خودشان در مقام متهم رابطه نامشروع بنشینند.
وی یادآور می شود: در دادگستری استان آماری از شاکیان مزاحمت های خیابانی و جنسی نداریم و شاید دلیل آن کتمان و همان ترس از افشای این موارد باشد. 
وحدانی نیا با اشاره به اینکه به عنوان یک شهروند در خیابان گاهی شاهد مزاحمت برای دخنران مدرسه ای هستم و تذکر می دهم، عنوان می کند: در برخی موارد این دختران هم مقصر هستند و باعث ایجاد مزاحمت می شوند به عنوان مثال وقتی یکی دو ایستگاه زودتر پیاده شده و از کوچه های خلوت به مدرسه یا آموزشگاه می روند راه  سوء استفاده افراد را باز می گذارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار